Geschreven door: Gerwin de Roo
Een onzekere winkelmarkt
De landelijke en lokale winkelmarkt hebben zware jaren achter de rug. Hier liggen meerdere oorzaken aan ten grondslag. Aanvankelijk door de opkomst van en concurrentie met online winkels en de lockdowns als gevolg van het coronavirus. Nu het coronavirus onder controle is komen daar de volgende uitdagingen bij als oplopende personeelstekorten, loonstijgingen en een inflatie die we sinds de jaren ’70 niet meer hebben gezien. Met als gevolg dalende consumentenbestedingen en hogere energielasten en hoge indexaties van huurprijzen voor winkelruimte. De druk op winkelketens en lokale middenstanders loopt hierdoor verder op.
In het eerste kwartaal van 2023 is het aantal faillissementen in de detailhandel bijna verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Naast de genoemde oorzaken lijkt het onvermijdelijke terugbetalen van de coronasteun debet te zijn aan de faillissementen. Verwacht wordt dat het aantal faillissementen in 2023 met 80% stijgt ten opzichte van vorig jaar. Inmiddels neemt sinds lange tijd het aanbod van beschikbare winkelruimte toe en neemt de vraag naar winkelruimte vanuit beleggers af.
Positief als we zijn zouden we dit artikel niet schrijven als er alleen maar slecht nieuws te melden is én we hebben een primeur.
Stijging opname winkelruimte
In het tweede kwartaal van 2023 is maar liefst 9% meer vierkante meters winkelruimte opgenomen ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Met name de grotere winkelruimtes (1.000 m² +) lijken hierbij in trek te zijn. Dit betreffen landelijke cijfers en verschillen per regio.
De compactere binnenstad
Op lokaal niveau zien we daarnaast dat gemeentes beleid maken voor het compacter maken van binnensteden en dorpscentra waarbij winkelruimtes in aanloopstraten hun oorspronkelijke functie verliezen en herbestemd worden tot bijvoorbeeld woon- of kantoorfuncties. Hierbij wordt het kernwinkelgebied compacter met als doel minder leegstand en een betere winkelbeleving.
Ook in Assen is druk gewerkt aan een nieuwe binnenstadsvisie waarbij het kernwinkelgebied aanzienlijk kleiner is geworden. In voormalige winkelstraten zoals de Groningerstraat, Oude Molenstraat, Rolderstraat en de Singelpassage zijn al enige tijd ontwikkelingen gaande om deze straten te transformeren naar andere functies, waarvan wonen de belangrijkste.
Het nieuwe kernwinkelgebied concentreert zich rondom het Koopmansplein dat vorig jaar een complete facelift heeft gekregen. De belangrijkste winkelstraten naar het Koopmansplein worden daarnaast ook dit jaar voorzien van een nieuwe inrichting met meer groen dat zorgt voor een betere winkelbeleving.
Nieuwe huurders
Ondanks een verminderd sentiment op de winkelmarkt hebben wij in 2023 voor verschillende opdrachtgevers nieuwe huurders weten te vinden voor leegstaande winkelruimtes in Assen.
Cecil / Street One
Zo hebben we begin dit jaar de voormalige OP=OP winkel aan de Oudestraat verhuurd aan een nieuw winkelconcept van de kledingwinkels Cecil / Street One. Daarbij is de naastgelegen winkel, die vrij kwam door de verplaatsing van Cecil, ingevuld door een nieuwe winkelformule in Assen: More Fashion. Ook de vrijgekomen Street One winkel is inmiddels weer verhuurd hetgeen iets zegt over de veerkracht van de Oudestraat en het centrum van Assen in zijn algemeenheid.
Pets Place / Intertoys (primeur)
Iets noordelijker in het centrum hebben we dit jaar twee fantastische transacties begeleid: Pets Place in winkelcentrum Triade en Intertoys aan het Apollopad. Dit betreffen relatief grote winkelunits van ca. 1.360 m² en ca. 840 m². Ook hier geldt dat voor elke leegstaande winkelruimte een oplossing is te vinden. Zo staat de winkelruimte aan het Apollopad al sinds de oplevering leeg, afgezien van enkele tijdelijke invullingen. Doordat het omliggende gebied aantrekkelijker is geworden door de komst van nieuwe formules in Triade en de vestiging van TMS in de bovengelegen winkel aan het Apollopad (vml. Bristol) is het vestigingsklimaat verbeterd.
Cité
Ook buiten het kernwinkelgebied zitten we niet stil en zijn er volop ontwikkelingen gaande. Zo hebben we na jaren van leegstand de koppen bij elkaar gestoken en namens onze opdrachtgevers een groot aantal nieuwe gebruikers mogen verwelkomen in winkelcentrum Cité waaronder CUBE Store, Voortman Badkamers en Keukens, Speed Queen, en nog enkele kantoorinvullingen. Duidelijk is dat dit winkelcentrum zich ontwikkeld als een goede aanvulling op het compactere kernwinkelgebied met dynamische mix van speciaalzaken en kantoorruimte.
Optimistisch
Ondanks enkele sombere verwachtingen zijn we optimistisch over de winkelmarkt in Assen. Een compactere binnenstad met leuke en gevarieerde winkelformules zorgt voor minder leegstand en een betere en dynamische winkelbeleving. Gezien de druk op retailers en de winkelmarkt is het belangrijk om mee te blijven denken met nieuwe initiatieven en de bereidheid tot het verlenen van incentives zoals een korting op de huur of een bijdrage in de investering. We zijn op de goede weg.